naar timeline

“Area-M is geen dertien in een dozijn. Hier is alles maatwerk.”

“Area-M is geen dertien in een dozijn. Hier is alles maatwerk.”

BAM Wonen bouwt Area-M in opdracht van Wonen Zuid. Francis Leers is hoofd uitvoerder van het hele project. Samen met een team van zo’n 75 mensen, inclusief de onderaannemers, zorgt hij dat de 42 unieke woningen gestalte krijgen. De bouw verloopt voorspoedig en geheel volgens planning, extra bijzonder in deze onzekere tijden. Voor Francis is het ook bijzonder dat BAM huurwoningen bouwt die bewoners zelf ontworpen hebben. En waar dus gedurende het bouwproject ook contact mee is.

Andere manier van communiceren
De communicatie met bewoners was voor Francis anders dan anders. Voor het eerst kreeg hij te maken met het fenomeen ‘vlog’. Een van de bewoners, Judith, maakte filmpjes op de bouwplaats en zette Francis voor de camera. “Mijn kinderen 18 en 20 jaar wisten niet wat ze meemaakten. Pa is aan het vloggen geslagen, het moet niet gekker worden”, grapt Francis.

“Voor Area-M maakte ik voor het eerst in mijn leven een vlog. Mijn kinderen wisten niet wat ze meemaakten.”

Zo goed mogelijk helpen
Ook zijn er kijkdagen geweest. Met koopwoningen is dat vrij gebruikelijk, maar niet met huurwoningen. De huurders zijn vaak nog niet bekend als de bouw begint. Francis kan niet altijd aan alle vragen van bewoners voldoen, maar probeert wel zo goed mogelijk te helpen. “Op het moment dat bewoners hier op de bouwplek komen, is het mijn verantwoordelijkheid. Dus je kunt niet even de plek voor de koelkast komen opmeten. Maar als het lukt in alle drukte, kan ik natuurlijk even de meetlat erlangs houden.”

“Ik probeer bewoners zo goed mogelijk te helpen met hun vragen, ook als ze niet de bouwplek op kunnen."


Hier is alles maatwerk
Naast het bewonerscontact, vindt Francis het leuke aan het project dat ieder woningtype anders is. “Meestal zijn huurwoningen dertien in een dozijn, maar hier is alles maatwerk. De woningen zijn helemaal volgens de persoonlijke wensen van de bewoners ontworpen.” Stiekem is hij wel blij dat het project een goede aanloop en voorbereiding had, waardoor alles al uitgedacht was toen BAM startte met bouwen. “Bij koopwoningen loopt dat wel eens anders, dan moet je soms nog aanpassingen doen in de bouwfase.”

Een bestelauto én een cabrio
De grootste uitdaging voor het bouwbedrijf? De combinatie van grondgebonden woningen en appartementen. Het is in bouwprojecten doorgaans óf het één, óf het ander maar niet allebei tegelijk. Francis legt uit: “Alsof je tegelijkertijd een bestelauto en een cabrio moet maken. Beide moet je anders aanvliegen.” Voor hem als uitvoerder, zit de grootste uitdaging om alle processen goed en volgens planning door te laten lopen. Om maar in de metafoor te blijven: je wilt een TGV en geen stoptrein. Gelukkig hoeft hij dat niet alleen te doen, maar werkt het hele team van BAM en onderaannemers daaraan mee.

“Ik ben er trots op dat bewoners hun zelf ontworpen huurwoning vorm zien krijgen en tegen mij zeggen: wat wordt het mooi!"

Wat wordt het mooi!
Trots is hij dat BAM zo’n mooi project mag realiseren. “De industriële architectuur spreekt mij persoonlijk erg aan. Maar ik ben er vooral trots op dat bewoners hun zelf ontworpen huurwoning vorm zien krijgen, en tegen mij zeggen: wat wordt het mooi! Bij huurwoningen leveren wij altijd op aan de opdrachtgever, in dit geval Wonen Zuid. Straks zijn de bewoners er zelf bij. Daar gaan we samen, met gepaste afstand, wel een klein feestje van maken.”